Stránky

2015/11/26

Šan - Šanta - Šantaram - co to je za (troj)knihu?

Když jsem knihu, o které tu dnes bude řeč, dostala do ruky, byla jsem nadšená. Z nápadu, jak ji fyzicky zpracovat. Kniha je dlouhá (750 stran), a proto se v nakladatelství rozhodli rozporcovat ji na tři kratší. Důvod je jasný - lépe se s tím cestuje MHD a netíží večer v rukách, když čtete před spaním. Nejvíc se mi líbí, že sice knihu rozdělili, ale přitom ji nechali v celku (určitě se inspirovali u princezny Koloběžky První!) důmyslným propojením papírového obalu, ze kterého se jednotlivé knihy dají snadno vysunout.




Tohle je všechno hezký, ale to hlavní, oč tu běží, se nachází uvnitř knihy. Tak se na to pojďme podívat. Příběh začíná příletem hlavního hrdiny (a vypravěče děje) do Bombaje. Samozřejmě, že tam neletí na dovolenou, ale chce se ztratit. Hledají ho. Proč? Možná proto, že utekl ze střeženého vězení. Možná proto, že udělal něco zlého. Možná proto, jaký je člověk. V příběhu nás čeká spousta zvratů, podíváme se na místa, která jsou pro nás nepředstavitelná, budeme žasnout nad osudy a vývojem postav. Tento příběh je opravdu dlouhý, zašmodrchaný, nečekaný. Nepředstavitelný. A přesto se to (asi) (skoro všechno) stalo.

"Na začátku, když někoho doopravdy milujeme, máme největší strach z toho, že nás ten milovaný přestane milovat. Měli bychom se však pochopitelně obávat hlavně toho, že my ho nepřestaneme milovat ani tehdy, až zemře a nebude tu."

Autor (= hlavní postava) nezapře, že je filozof. Takže i když se v knize odehrává cokoliv - drsného, na ulici, mezi zlými lidmi - vždy si udržuje nadhled a dokáže psát v širších souvislostech. A taky má autor sklon všímat si detailů (díky nim čtenáři vykreslí atmosféru místa, kde se nachází, přímo dokonale).

Kniha mě zaujala od první věty. Nastolila styl vyprávění a zhuštěně ukázala, o co v celém dlouhém díle půjde:

"Trvalo mi hrozně dlouho a musel jsem projet lán světa, než jsem pochopil, co teď vím o lásce, nenávisti a rozhodování, ale na kloub tomu poznání jsem přišel v jediném okamžiku - když jsem byl připoután ke zdi a mučili mě."

Pokud zaujala i vás, věřte, že ty další vás chytí ještě víc; a už nepustí. Tak, a já první větou končím. Ať máte čas si celou tuhle trojknihu přečíst - a třeba i zjistit, co to vlastně Šantaram znamená.


Gregory David Roberts - Šantaram


Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Kristián.

Žádné komentáře:

Okomentovat