Stránky

2015/11/25

(O)ceněné štěstí

Jsem šťastná?
Ano.

Třeba teď.

Sedím u okna. Koukám na první sněhové vločky této zimy. V náručí držím svoji šestitýdenní dceru, která se začíná usmívat. Jsem relativně dobře vyspaná, v místnosti je krásně teplo. Manžel mě při odchodu do práce políbil. Posnídala jsem mámin štrúdl, popíjím oblíbený borůvkový čaj. Dopoledne přijde paní na úklid, a pokud malá usne, budu mít čas chvíli si číst.

Takže ano, jsem šťastná.
A vím to.

Nestačí mít štěstí. Je důležité o tom i vědět. A snad ještě důležitější je umět ho prožívat. 

Včera jsem byla s Medou na Listování knihou švédského spisovatele Karlsonna Faktura. Odtud pramení moje potřeba psát o štěstí. O co v knize jde? Nechci tu vyprávět děj, anotaci si můžete najít přece na internetu, tak v jedné větě po mém: Obyčejný malý člověk, každodenní rutinní, ale spokojený život, obdržení faktury za prožité štěstí; údiv a pátrání, proč je částka tak veliká.

Po představení (předpokládám, že i po přečtení knihy) se chtě nechtě musí přemýšlet o vlastním životě. Co by navyšovalo cenu (báječní rodiče, pohádková babička, dobrý vztah s bratrem, milující manžel, zdravá dcera) a co by ji sráželo (denní příděl léků, týdny připoutané k lůžku, bossing v minulé práci) v mém případě?

Do prožívaného štěstí patří i prožívání smutných okamžiků (pohled do rakve, selhání při zkoušce, ztráta přátelství), protože bez nich by život nebyl úplný. Je dobré umět to přijmout a tyto chvíle prožít (ne jen přežít).

Sníh začíná roztávat, čaj stydne, dcera bude chtít lahvičku. Krátký okamžik zamyšlení je u konce, navracím se do prožívání. 

Žádné komentáře:

Okomentovat