Stránky

2012/01/12

Knihy 2011

Nový rok dávno začal, a já se k pořádnému zhodnocení toho minulého ještě nedostala. A ani nevím, zda k tomu dojde. Protože to byl zvláštní rok, těžký i krásný, radostný i smutný, houpačku mého života rozhoupal ten nahoře dost vehementně, a já už zoufale vyhlížím, kdy se to uklidní, zpomalí, trochu zajet do klidnějších vod by neškodilo.

Takže rekapitulace nebude, rozhodně ne teď, třebas až v létě, ale tak mne napadlo, podívat se na knihy, které jsem v uplynulém roce přečetla, přelétnout seznam, zjistit, co  ve mně jen jméno autora a název knihy vyvolává, jak se mi ta kniha líbila, vzpomínka na dobu, kdy jsem ji četla, od koho ta kniha byla, v jakém prostředí, zda se mi nelíbila, noci, které jsem kvůli ní nespala, nebo velké zklamání, které přinesla, i to se stává.

Takže nečekejte výběr toho nejlepšího, co jsem vloni četla, ale spíš guláš, všehochuť. Sama jsem zvědavá, co z toho nakonec vyleze.

Robert Fulghum: Už hořela, když jsem do ní lehal
První knížka čtená v roce 2011, klasické fulghumovské fejetony prokládané učením na zkoušky, nic nenaznačovalo, že by započatý rok měl nějak vybočovat z řady.
(Loňský rok byl bohatý na Fulghuma. Konec roku přinesl úžasný román s krásnými ilustracemi Drž mě pevně, miluj zlehka. Příběhy z tančírny Century. A v průběhu roku vyšel pro speciálně české čtenáře výběr jeho úvah pod názvem Věčná dobrodružství Kapitána Školky, a taky byl Fulghum v Praze, a já tam nemohla být, pro mne velký smutek, a tak když mi tuhle vypůjčenou knihu @svedkyne vracela a byla podepsaná, učinila mne hodně šťastnou - takže ještě jednou moc a moc velký Děkuju!)

Haruki Murakami: Po otřesech
K téhle knížce se nic extra neváže, jen je Murakami prostě můj miláček. Těšila jsem se na ni, a líbila se mi.

Renata Francová: Jsem blbá, trapná a nesportovní! Prostě jenom ženská
První z knih, u kterých jsem se v minulém roce smála nahlas (další byl David Barry s Dospěju, až umřu).

Markéta Baňková: Straka v říši entropie
Konečně, alespoň na chvíli, jsem nebrala fyziku jako strašák, ale bavila mne. A snad jsem i nějaké ty jevy přírodní pochopila. Po více než půl roce následovalo představení Listování, hezký bonus ke knize.

Kathryn Stockettová: Černobílý svět
Výborná kniha, první na kterou jsem psala recenzi. Kniha, která mne rozbrečela. Filmové zpracování se také podařilo. Přečtěte a na film zajděte, stojí to za to!

Jaroslav Rudiš: Konec punku v Helsinkách
Pro Rudiše mám slabost od Nebe pod Berlínem, a tohle je ještě lepší, asi úplně nejlepší. Od dob, co chodím na EKG mám autora ještě raději. Zajděte si někdy do Archy taky.

Alain de Botton: Umění cestovat
Díky této knize jsem si zase o trošku rozšířila způsob, jak se dívat na svět, přírodu, lidi. Hodně mi ta kniha dala, navíc se úžasně čte.

Kateřina Tučková: Vyhnání Gerty Schnirch
Kniha, která mi nedělala dobře. Dvakrát odloženo, ale pak jsem to překonala a četla jedním dechem. Důležité, těžké, smutné čtení. Tohle by si měl přečíst úplně každý.

Neil Gaiman: Nikdykde
Scifi, fantasy. Pro mne velká neznámá. První pokus učiněn s Gaimanem skončil nadšením.

John Fante: Zeptej se prachu
Kniha, která pro mne určitě v Top 10 za loňský rok. Dostalo mne to, a pořádně.

Ann Granger: Svíčka pro mrtvého
Detektivky nejsou můj šálek čaje, ale tuhle autorku jsem si oblíbila. Anglický venkov, postavy Mitchellové a Markbyho, jo tohle mne baví. Navíc nikdy nezapomenu, v jaké situaci jsem četla první díly.

Petra Soukupová: Marta v roce vetřelce
Zklamání roku. A strašně mne to mrzí. Protože K moři mám moc ráda.

Anna Gavalda: Člověk není nikdy úplně šťastný
Dočteny dva romány a i povídky, které mi od autorky chyběly. Moje oblíbená. Úžasně umí zachytit atmosféru. Uvádím zde její poslední knihu, kvůli názvu, protože je úplně pravdivý.

Craig Thompson: Pod dekou
Začínám přicházet na chuť "obrázkovým knihám", tohle je vyloženě lahůdka.

Irena Dousková: O bílých slonech
Dlouho jsem této autorce nedala šanci, na konci roku jsem to napravila. A jsem ráda, že jsem to udělala. Pět knih v řadě jsem si musela přečíst. Tahle se mi líbila nejvíce. Dousková píše přesně tak, jak já mám ráda.

Těch skvělých knih byla celá řada, až je mi líto, že tady všechny nelze zmínit, tak alespoň malý ústupek, a pár jich jen vyjmenovat:

Steve Toltz: Zlomek celku
Michael Cunnigham: Za soumraku
Ludvík Vaculík: Rušný dům
Paul Torday: Mezipatro
Isabel Allende: Eva Luna
Jonathan Safran Foer: Příšerně nahlas a k nevíře blízko
Elie Wiesel: Soudci

Ten seznam by mohl pokračovat dál a dál, spousta knih odlehčených mi pomohla zapomenout na současnou bolest (Gaskell: Cranford, O'Hagan: Život a názory Mafa, psa a jeho přítelkyně Marilyn Monroe a spousta knih od P. G. Wodehouse), dohnání nějakých restů z klasiků (Hemingway, Guy de Maupassant), neutekla jsem ani severským detektivkám (Jo Nesbo: Nemesis, Pentagram). 

Ze čtenářského hlediska to byl krásný rok. Nelze si než přát, aby tomu letos nebylo jinak. A pokud by se začalo dařilo i na jiných frontách, vůbec bych se nezlobila.


Jaký pro Vás byl knižní rok 2011? Co Vás nejvíce oslovilo, která kniha byla ta nej?

6 komentářů:

  1. Moc děkuju za inspiraci. Usnadnila jsi mi výběr a ušetřila hromadu času, protože co se týče tvého literárního vkusu, jsi jednička! :) Díky ještě jednou a ať se ti i letos čte jak po másle :)

    OdpovědětVymazat
  2. Emma Donoghue - Pokoj
    S.J. Watson - Dřív než půjdu spát

    OdpovědětVymazat
  3. puntikatyhrnek: Tak doufám, že se vybrané knihy budou líbit:-). A není vůbec zač děkovat. Pokusím se o knihách psát častěji.

    anonymní: Dřív než půjdu spát tu už na mne čeká, tak jsem moc zvědavá, a to, že to tady někdo zmiňuje moje natěšení jen zvětšuje:-)). Naopak Pokoj jsem na podzim odložila, nějak jsem to téma nemohla zvládnout, třeba se k tomu ještě někdy vrátím.

    OdpovědětVymazat
  4. Lisarah, díky za přehled! Pár kousků jsem si už vybral, tak je brzy okoštuji :)
    Svůj přehled za rok 2011 musím teprve sepsat.

    OdpovědětVymazat
  5. Petr: Na přehled se těším, a určitě i já si u tebe vyberu:-))

    OdpovědětVymazat
  6. Tak už jsem to konečně sepsal: http://petr.vaclavek.com/article/647/nejlepsi-knihy-2011

    OdpovědětVymazat