Stránky

2012/10/08

Vztahový rybník


Včera byla vlahá červnová noc, na obloze dobře rozeznatelný Malý vůz, když jsem při své pravidelné procházce zaslechl tento rozhovor. Nebylo to záměrné, ale Ajax (jsem velký fanda fotbalu) se mi zaběhl do křoví. Po prvních větách už jsem, přiznávám svoji slabost, neodolal a poslouchal dál. Odpusťte to starému dědkovi a čtěte, však já vím, že také jste zvědavi.

Skrz větve viděl jsem u cesty dvě postavy, osvícené měsíčním světlem, jako kdyby stály na jevišti. Vypadalo to na výstup z druhého dějství. Zrovna hovořil muž:

-Co kdybychom šli k rybníku, tam, co tě tvůj muž požádal o ruku?
Žena se mu vytrhla z objetí. -Proč to kazíš, zase? Teď jsem tu s tebou, přece.
-Víš, jak je to pro mne těžký, když vím, že jsi vdaná?
-A co asi pro mne? Podvádět muže, od tebe se vracet k němu. Jemu lhát, kde jsem byla. I když vím, že on tuší. Jenže on nic neřekne, má mne rád. A já jeho taky, to je ta potíž.
-Tak proč jsi tady se mnou, když miluješ svého muže?
-Protože miluju přece i tebe!
Mlčí. Oba. Dlouho.
-Tak půjdeme k tomu rybníku?
-Počkej, ty to myslíš vážně?
-Ano.
Žena přemýšlí.
-Ne, nepůjdeme. To je můj a mého muže svět. My dva, Libore, musíme vytvořit si vlastní.
-A na co, když se po pár hodinách či dnech vracíš zpět k němu? No řekni, jakou má tohle cenu.
-Nevím, a blázním z toho. Je mi hanba. Cítím smutek. Jsem zmatená. Ty jsi mi tak moc popletl hlavu.
-Takže je to celé moje vina? To tím chceš naznačit.
-Není to ničí vina, a přece všech. To je to, co říkám. A že z toho trýzní nespím.
-Zato mne se hlavou honí krásné sny. O tobě a tvém muži. A kdoví třeba i o někom dalším. Máš jednoho milence, tak proč ne i jiné.
-Teď jsi tedy ale opravdu velmi krutý. Proč jsi mne vůbec bral do téhle vesnice? Když víš, že tady máme s Ivanem minulost. Schválně mne mučíš!
-Mučím a miluju.
Polibky a obětí.
Začalo pršet, déšť smývá jejich stud, ale vina zůstává.
Milenci se běží schovat před deštěm do auta.

Je to zvláštní průnik do života jiných lidí. Cizí lidé, jejich soukromý rozhovor, jejich gesta, jejich hlasy. Nikdy se nedozví, že jejich dialog slyšel ještě jeden důchodce, co venčil svého špinavého psa.

Nedokázal bych říct, jestli se tihle dva milují, a život jim to jen komplikuje, nebo se zapletli do bezvýchodného románku, který je zničí. Možná Ajax odpověď zná. Co Ajaxi, jak to s nimi dopadne? 
-Haf, haf. 

1 komentář:

  1. driv nebo pozdeji to budou muset ukoncit, nebo se to provali a ona prijde o rodinu ..

    OdpovědětVymazat