Stránky

2012/07/15

Mathias Enard – Vyprávěj jim o bitvách, králích a slonech

Krása se rodí z opuštění starých tvarů a přijetí nejistoty přítomnosti.

Francouzský spisovatel vychází z několika málo známých faktů (v závěru knihy jsou vyjmenovány), které se ví o krátké návštěvě Michelangela do Konstantinopoli v roce 1506. A na těchto faktech vytváří už svůj vlastní příběh, co se tam mohlo tehdy mladému sochaři stát a o čem asi tak mohl přemýšlet.

Jistě, je to fabulace, a já to nemám v knihách moc ráda, ale v tomhle případě mi to vůbec nevadilo. Brala jsem to jako příběh z dávných dob, z daleké země a moc se mi to líbilo. Nebudu zastírat, že mne kniha nalákala svým názvem a krásnou obálkou. 

Na to jak útlá ta kniha je se autorovi do ní podařilo vtěsnat hodně témat – lásku, vnitřní život umělce, intriky těch blízko dvora (vždy a všude je to stejné).

Noc se dnem nesouvisí. Shoří v něm. Za úsvitu ji odnáší na hranice. A s ní i její lid, pijany, básníky, milence. Jsme národ vyhoštěnců odsouzených na smrt.



Mathias Enard – Vyprávěj jim o bitvách, králích a slonech
Vydalo nakladatelství Plus roku 2011.

Žádné komentáře:

Okomentovat