Stránky

2012/05/23

Alexandra Salmela: 27 aneb Smrt vás proslaví

Dneska je mi dvacet sedm.
Proto jsem dala dohromady následující seznam:

Kurt Cobain 27 let, 1 měsíc, 16 dní.
Brian Jones 27 let, 4 měsíce, 5dní.
Jim Morrison 27 let, 6 měsíců, 25 dní.
Janis Joplin 27 let, 9 měsíců, 15 dní.
Jimi Hendrix 27 let, 9 měsíců, 21 dní.

Mám rok na to, abych se proslavila, tragicky zemřela vinou alkoholu, drog, smrtelné nemoci, strašlivé nehody, sebevraždy nebo vraždy a pak žila navždy v planoucích srdcích svých obdivovatelů.

Příběh vypráví čtyři vypravěči, kteří snad už nemohou býti odlišnější. Posuďte sami: 27letá Angie, Pan Prasátko, černá kočka Kassandra a žlutý Opel Astra. Zdá se vám to šílené? Tak trochu je, ale hlavně je to dobrý nápad. "Osoby" se ve vypravování pravidelně střídají, díky různým vypravěčům máme možnost nahlédnout na aktéry knihy z různých pohledů, nejen jak se vnímají oni sami, ale i jak je vidí ostatní.

Pro mne nejzajímavější (však je také nejdůležitější) část, kterou vypráví Angie. Stále studentka, která si hledá místo v životě, chce psát, nejde jí to. Zkouší různé tvary od divadlení hry přes povídky po básně, ale není schopná u ničeho vydržet. Neví co ze životem – a tak uteče, do Finska, kde za sousedy získává trochu netradiční finskou biorodinu.

Ukázky tvorby Angie jsou skvělé, hezký nápad jak oživit knížku, jejíž obsah, kromě hledání sebe sama a budoucnosti, zase nějaký dlouhý a složitý děj nemá.

Mě se to moc líbilo. Určitě na to má vliv, že jsem Angiina věku, a tak moc ji chápu. Určitě na to má vliv i setkání s autorkou, která o knize báječně vyprávěla, o jejím vzniku, geometrické vyváženosti kapitol atd. Ale mám za to, že se bude líbit i Vám.

Jen jedna velká výtka – bylo opravdu nutné používat tolik vulgarit? Nemyslím si, a je to škoda, protože to knihu zbytečně kazí.

Autorkou je Slovenka, která žije ve Finsku a finsky také píše. Jedná se o její první román, vcelku vydařený. Tak doufejme, že se brzy dočkáme dalšího.




Alexandra Salmela: 27 aneb Smrt vás proslaví
Vydalo Argo v roce 2012.

Žádné komentáře:

Okomentovat